D¼wiêki nie s³yszalne przez cz³owieka, czyli ultra- i infrad¼wiêki |
|||||||||
Aby w pe³ni rozumieæ zjawisko d¼wiêku, trzeba
wspomnieæ o jeszcze jednej kwestii - nie wszystkie "d¼wiêki"
s³yszymy (s³owo "d¼wiêki" jest w cudzys³owie, bo w koñcu
co¶ czego nie s³ychaæ trudno jest uznaæ za zjawisko akustyczne, ale
dalej wszystko siê wyja¶ni).
Dlatego, je¿eli za detektor uznamy np. ucho nietoperza,
s³onia, to "d¼wiêkami" (czyli zjawiskami o podobnej naturze
jak fale s³yszalne) stan± tak¿e fale znajduj±ce siê absolutnie poza
mo¿liwo¶ci± ich odbioru przez ludzi. za d¼wiêk uwa¿a siê s³yszalne przez ludzi drgania cz±steczek o¶rodka, czyli drgania zachodz±ce z czêstotliwo¶ciami od 16 Hz do 20 KHz. To jednak w szerszym sensie (mówimy o akustyce "fizycznej") miano d¼wiêku przys³uguje tak¿e drganiom o¶rodka nies³yszalnym przez ludzi - ultrad¼wiêkom (s± to drgania o¶rodka zachodz±ce z czêstotliwo¶ci± powy¿ej 20 KHz) i infrad¼wiêkom (infrad¼wiêki, to drgania o czêstotliwo¶ciach poni¿ej 16 Hz). |
|||||||||
Czy wiesz, ¿e? - s³onie porozumiewaj± siê ze sob± za pomoc± infrad¼wiêków? Ten sposób komunikacji ma jedn± wielk± zaletê - zasiêg wielu kilometrów i brak przeszkód terenowych, poniewa¿ infrad¼wiêków w³a¶ciwie nie da siê ekranowaæ, a poch³anianie ich te¿ zachodzi w mniejszym stopniu, ni¿ dla d¼wiêków s³yszalnych przez ludzi. |
Rozmowa dwóch bardzo awangardowych kompozytorów: |
||||||||
Co to jest d¼wiêk? << D¼wiêki nies³yszalne >> Ton |