| 
         Rodzaj działania 
       | 
      
         zapis 
       | 
      
         Przykład i komentarz 
       | 
    
    
      | Dodawanie wektorów | 
      
          
         
        | 
      
         (2 + 3, 5 + (-7)) = (5, -2) 
        Dodajemy odpowiednie współrzędne.
        Z = (5, -2)
        | 
    
    
      | Odejmowanie wektorów | 
      
          
         
        | 
      
         (2 - 3, 5 - (-7)) = (-1, 5 + 7) = (-1, 12) 
        Odejmujemy odpowiednie współrzędne.
        Z =  (-1, 12)
        | 
    
    
      | mnożenie wektora przez liczbę | 
      
          
          
       | 
      
           
          3 ∙ (2,5) = (6,15)
           mnożymy przez liczbę, każdą ze współrzędnych wektora. 
        Z = (6,15)
        | 
    
    
      | Mnożenie skalarne wektorów | 
      
           
        c = wx ∙ vx
        + wy∙ vy 
       | 
      
           
          (2,5) ∙ (3,-7) = 6+(-35)=-29 
          
        mnożymy przez siebie współrzędne obu wektorów, a otrzymane iloczyny
        dodajemy 
       | 
    
    
      | mnożenie wektorowe wektorów | 
      
           
        Wartość wektora Z można obliczyć ze wzoru: 
          
       | 
      Wartość iloczynu wektorowego wektorów (2,5) i (3,-7)
         |(2,5) x (3,-7)| = |-14 -15|=|-29|=29 
        Aby otrzymać wartość iloczynu wektorowego, mnożymy współrzędne
        "na krzyż", otrzymane iloczyny odejmujemy i wyciągamy wartość
        bezwzględną z wyniku. 
       | 
    
    
      | znajdowanie wartości wektora | 
      
         na płaszczyźnie:   
        w przestrzeni:  
        otrzymujemy skalar 
       | 
      
            
          Podnosimy współrzędne do kwadratu, wyniki dodajemy, a otrzymaną sumę
        pierwiastkujemy.
       | 
    
    
      | 
            
        To jest obrazek dla urozmaicenia wyglądu podręcznika 
       | 
      Istnieje oczywiście wzór na wszystkie składowe iloczynu
        wektorowego, ale posługuje się on najczęściej zaawansowanym matematycznie
        pojęciem tensora (patrz krótkie wyjaśnienie)
        i w licealnym (i tym bardziej gimnazjalnym) programie
        fizyki nie jest on ani uwzględniony, ani wykorzystany.  
 Pełną tabelę,
        łącznie ze wspomnianym wzorem, zamieszczę w ostatecznej CD - romowej
        wersji Podręcznika. |