| rodzaj działania | 
            
               zapis i typ wielkości wynikowej 
             | 
            
               opis wielkości wynikowej 
             | 
          
          
            | Dodawanie wektorów | 
            
               Żeby dodać dwa wektory, gdy znamy ich współrzędne,
              należy dodać odpowiednie współrzędne - x-owe  do
              x-owych, a y-owe do y-owych (ew. z-owe do z-owych). 
              Na płaszczyźnie 
              (wx, wy) + (ux,
              uy) = 
               (wx+ux, wy+uy) 
              W przestrzeni 
              (wx, wy,
              wz ) + (ux, uy,
              uz) = 
               (wx+ux, wy+uy,
              wz + uz)  | 
            W odróżnieniu od dodawania liczb całkowitych
              wektor-suma wcale nie musi być dłuższy od któregoś z wektorów
              wyjściowych, a często bywa krótszy. 
              Suma dwóch wektorów może być też wektorem zerowym (mimo, że
              wektory wyjściowe miały długości różne od zera) 
              Zachodzi to  w dwóch przypadkach: 
              - oba sumowane wektory są zerowe 
              - dodawane wektory są
              przeciwne - tzn. mają ten sam kierunek i wartość, ale
              przeciwne zwroty.
              Patrz także: Dodawanie
              graficzne wektorów oraz Dodawanie
              algebraiczne wektorów, Siła.  | 
          
          
            | Odejmowanie wektorów | 
            
               Żeby odjąć dwa wektory, gdy znamy ich współrzędne,
              należy odjąć odpowiednie współrzędne - x-owe  od
              x-owych, a y-owe od y-owych (ew. z-owe od z-owych). 
              Na płaszczyźnie 
              (wx, wy)
              - (ux, uy) = 
               (wx - ux, wy
              - uy) 
              W przestrzeni 
              (wx, wy,
              wz ) - (ux, uy,
              uz) = 
               (wx - ux, wy
              - uy, wz - uz)  | 
            Wektor-różnica wcale nie musi być krótszy od
              pierwszego z wektorów wyjściowych. Może być dłuższy.
               Różnica dwóch wektorów jest równa zero (jest wektorem
              zerowym) w dwóch przypadkach: 
              
                - oba odejmowane wektory są zerowe
 
                - odejmowane wektory są równe - tzn. mają ten sam kierunek,
                  zwrot i wartość.
 
               
              Patrz też: Dodawanie
              graficzne wektorów oraz
              Dodawanie
              algebraiczne wektorów.  | 
          
          
            | mnożenie
              wektora przez liczbę
               Tak samo dzielenie przez liczbę. 
             | 
            
                 
              otrzymujemy nowy wektor 
              Aby wektor podzielić przez liczbę, mnożymy go
              przez odwrotność tej liczby 
             | 
            powstaje wektor a razy dłuższy od wektora
              wyjściowego. 
              Zwrot wektora wynikowego jest: 
              - taki sam jak wyjściowy, gdy a jest dodatnie 
              - przeciwny do wyjściowego, gdy a jest ujemne
              Wynik może być równy zero (będzie tzw. wektorem zerowym)
              gdy: 
              - wektor wyjściowy jest równy zero, lub 
              - liczba a jest równa zero 
             | 
          
          
            | mnożenie skalarne
              wektorów | 
            
                 
                
              otrzymujemy skalar 
             | 
            Powstaje liczba (skalar) o wartości równej
              iloczynowi wartości obu wektorów razy kosinus kąta między nimi
              zawartego.
               Lub inaczej: 
              Iloczyn skalarny jest równy iloczynowi długości jednego wektora
              mnożonego przez długość rzutu drugiego wektora na
              kierunek wyznaczony przez pierwszy wektor (skomplikowane jest to
              zdanie, ale prościej chyba się nie da...). Dokładniej wyjaśnione
              jest to w dziale Energia
              przy omawianiu pracy. 
              Iloczyn skalarny stanie się równy Zero, gdy którykolwiek z
              wektorów wyjściowych jest zerowy, lub wektory są do siebie
              prostopadłe. 
              Patrz także: Mnożenie
              skalarne wektorów. 
             | 
          
          
            mnożenie wektorowe
              wektorów (stosuje się  
              wyłącznie do wektorów w trzech  
              wymiarach)
                
             | 
            
                 
              otrzymujemy nowy wektor prostopadły do
              obu wektorów wyjściowych. 
              Długość (wartość) tego wektora
              wynosi:  
              Uwaga: 
              tak naprawdę efektem mnożenia wektorowego wektorów jest
              tensor... Ale w uproszczeniu możemy go traktować jako wektor a właściwie
              tzw. "pseudowektor". 
             | 
            - wartość wektora wynikowego jest równa
              iloczynowi wartości obu wektorów wyjściowych razy sinus kąta
              między nimi zawartego (ma to sens tylko w trzech wymiarach); 
              - kierunek wektora wynikowego jest prostopadły do płaszczyzny
              wyznaczonej przez wektory wyjściowe; 
              - zwrot ustalamy w oparciu o regułę
              śruby prawoskrętnej
              Interpretacja iloczynu wektorowego 2: 
              Wartość iloczynu wektorowego jest równa iloczynowi długości
              pierwszego wektora przez długość rzutu drugiego wektora na
              kierunek prostopadły do pierwszego wektora. 
              Wektor zerowy otrzymamy, gdy jeden z wektorów wyjściowych
              jest zerowy, lub gdy wyjściowe wektory są równoległe. 
             | 
          
          
            znajdowanie
              wartości 
              (długości) wektora gdy znamy jego współrzędne | 
            
               Długość wektora na płaszczyźnie obliczamy
              stosując twierdzenie Pitagorasa. 
                
              
 Żeby obliczyć wartość wektora trójwymiarowego
              trzeba zastosować to twierdzenie dwa razy.
                
  | 
            
               Długość wektora jest równa zero tylko wtedy, gdy wszystkie
              współrzędne wektora są równe zero (ew. patrz wektor
              zerowy). 
              Jeśli wektor podany jest w postaci rysunkowej, to trzeba
              zmierzyć długość strzałki tego wektora, a następnie pomnożyć
              przez skalę w jakiej został narysowany - np. jeśli centymetr
              oznacza 3 m/s, to wektor 5 centymetrowy oznacza prędkość o
              wartości 15 m/s. 
              Patrz także: Wartość wektora 
             |