|
Szczególny przypadek - wektor jednowymiarowy (sprawa ważna, niełatwa, a w książkach nie omawiana)![]() W każdym razie można tu przyjąć, że wektor jednowymiarowy, to
liczba ze znakiem (może więc być dodatnia, lub ujemna).
Najważniejszą różnicą między wektorem
jednowymiarowym, a wartością wektora jest to, że wartość może być
tylko dodatnia, a wektor jednowymiarowy może być zarówno dodatni, jak
i ujemny. Mówiąc inaczej wektor wymiarowy ma swoją jedyną współrzędną
równą albo plus, albo minus wartości (długości). Umowa znaku osi Umowa ta polega na tym, że najpierw wyróżniamy jeden
zwrot (np. w prawo lub w lewo, w górę, lub w dół itp.)
uznajemy jako dodatni. Jest to tzw. zwrot osi. Przykład: |
|||||||||
![]() |
|
|||||||||
Wektory jednowymiarowe można traktować jak
zwykłe liczby - można je mnożyć jak liczby, dzielić; a nawet dzielić
przez taki "wektor" (napisałem go w cudzysłowie, bo
jeszcze komuś przyjdzie do głowy dzielić przez inne
"prawdziwe" wektory, a to jest karalne! art. 123 par. 456, coś
tam 789). Jednym słowem z tym tworem matematycznym można robić z nim wszystko co ze zwykłymi
liczbami - nawet potęgować, pierwiastkować, znajdować sinusy itp. Dzięki takiemu przedstawieniu wielkości wszystkie wzory opisujące np. ruch przyspieszony i opóźniony mają jedną wygodną postać (a nie kilka różnych z plusami i minusami do ustalenia), podobnie jednolicie można opisywać siły elektrostatyczne i wiele innych. Wartość wektora jednowymiarowego otrzymujemy biorąc po prostu wartość bezwzględną z liczby opisującej ten wektor. Podsumujmy zalety wektorów jednowymiarowych:
Większość problemów fizycznych o charakterze rachunkowym (zadań) rozwiązuje się poprzez sprowadzenie wektorów do przypadków jednowymiarowych i tam wykonywanie już rachunków w prostszej postaci - tylko na jednej współrzędnej na raz.
|
||||||||||
|