Rzut poziomy
Opis ruchu
W rzucie poziomym mamy do czynienia z lotem ciała
wyrzuconego na pewnej wysokości H0 nad poziomem
zerowym. Ciału jest nadawana pozioma prędkość początkowa o
wartości v0. Dzięki takiemu nadaniu prędkości
przesuwa się ono cały czas w poziomie.
Jednocześnie jednak siła grawitacji zmienia pionowe położenie
ciała. W efekcie w pionie będzie ono opadać ruchem jednostajnie
przyspieszonym.
Dzięki złożeniu tych dwóch ruchów
- poziomego: jednostajnego
- pionowego: jednostajnie przyspieszonego
W efekcie złożenia tych ruchów ciało porusza się
łukiem (po paraboli, jeśli nie uwzględniamy oporu powietrza), by po
pewnym czasie opaść na ziemię.

Warunki początkowe:
Wysokość początkowa: H0 |
Ciało rzucamy z pewnej wysokości |
Prędkość początkowa: v0 |
prędkość początkowa jest
skierowana poziomo. Później prędkość się zakrzywia |
Przyspieszenie ma wartość g: |
przyspieszenie w tym ruchu jest
stałe i cały czas jest skierowane pionowo w dół. |
W
przypadku gdy nie musimy uwzględniać oporu powietrza, torem ruchu ciała
jest parabola, a ruch ciała rozkłada się na dwa ruchy prostsze:
 | ruch w poziomie – odbywa się ze stałą prędkością o
wartości prędkości początkowej v0 |
 | ruch w pionie – będący w istocie spadkiem swobodnym,
jest ruchem jednostajnie przyspieszonym z przyspieszeniem równym g
i z prędkością początkową równą zero. |
Wzory na położenie i prędkość niżej wyprowadzone obowiązują
wyłącznie do momentu uderzenia ciała o podłoże.
Wzory opisujące rzut poziomy
Wysokość na jakiej znajduje się ciało po czasie t:

Prędkość w rzucie poziomym
Wartość prędkości poziomej
|
vpozioma = v0 =
const |
Wartość prędkości pionowej |
vpionowa = - g·t |
Wartość prędkości całkowitej |
 |
Prędkość w momencie uderzenia o ziemię: |
 |
Czas jaki upływa do momentu upadku (uderzenia o ziemię):

Zasięg rzutu poziomego (odległość przebyta w poziomie do momentu
upadku)

Tor rzutu poziomego
Tor rzutu poziomego ma kształt paraboli skierowanej ramionami w dół.
Równanie
toru rzutu poziomego:
|