| 
 
  | 
      
Podsumowanie informacji o tarciuSkomplikowany charakter zjawiska tarcia wynika z faktu, że istnieje bardzo wiele mechanizmów z nim związanych: 
 Dodatkowo, w szczególnych przypadkach znaczące mogą być pewne szczególne „umiejętności” poruszających się
        obiektów  Hamowanie bez tarciaIstnieją mechanizmy, które dają efekt podobny do zjawiska tarcia, choć ich natura jest zupełnie innego rodzaju - np. stosowane w niektórych pojazdach elektrycznych (nowoczesne tramwaje, trolejbusy) hamulce elektrodynamiczne zamieniają energię ruchu nie w ciepło, ale w energię elektryczną. Dzięki temu część energii jaką pojazd pobrał z sieci w celu rozpędzenia się, jest oddawana podczas hamowania. W tym wypadku jednak nie będziemy mówili o tarciu, a o innego rodzaju mechanizmie. 
  | 
    
Podsumowanie mechanizmów tarcia aero i hydrodynamicznego | 
    |||
| 
         Niestety, nie ma jednolitego wzoru na tarcie
        aerodynamiczne.  | 
    |||
| 
         Tabela – zależność siły oporu ośrodka od prędkości  | 
      |||
| 
         Wartość prędkości v  | 
      
         Siła oporu ośrodka  | 
      ||
| mała | 
         proporcjonalna do v  | 
      ||
| średnia | 
         proporcjonalna do v2  | 
      ||
| duża | 
         proporcjonalna do v3  | 
      ||
| 
         Tarcie (opór) nie jest jedyną siłą związaną z ruchem w płynach – wyróżnia się też np. siłę nośną, czy inne siły nie związane z hamowaniem.  | 
    |||
| 
         Tarcie - wstęp < Tarcie w płynach | Tarcie posuwiste | Tarcie toczne > Tarcie, a energia  | 
    |||
        Tarcie - patrz także:
 Inne, powiązane tematy
 Powrót do spisu treści rozdziału, na górę strony   |