|
Podsumowanie informacji o tarciuSkomplikowany charakter zjawiska tarcia wynika z faktu, że istnieje bardzo wiele mechanizmów z nim związanych:
Dodatkowo, w szczególnych przypadkach znaczące mogą być pewne szczególne „umiejętności” poruszających się
obiektów Hamowanie bez tarciaIstnieją mechanizmy, które dają efekt podobny do zjawiska tarcia, choć ich natura jest zupełnie innego rodzaju - np. stosowane w niektórych pojazdach elektrycznych (nowoczesne tramwaje, trolejbusy) hamulce elektrodynamiczne zamieniają energię ruchu nie w ciepło, ale w energię elektryczną. Dzięki temu część energii jaką pojazd pobrał z sieci w celu rozpędzenia się, jest oddawana podczas hamowania. W tym wypadku jednak nie będziemy mówili o tarciu, a o innego rodzaju mechanizmie.
|
Podsumowanie mechanizmów tarcia aero i hydrodynamicznego |
|||
Niestety, nie ma jednolitego wzoru na tarcie
aerodynamiczne. |
|||
Tabela – zależność siły oporu ośrodka od prędkości |
|||
Wartość prędkości v |
Siła oporu ośrodka |
||
mała |
proporcjonalna do v |
||
średnia |
proporcjonalna do v2 |
||
duża |
proporcjonalna do v3 |
||
Tarcie (opór) nie jest jedyną siłą związaną z ruchem w płynach – wyróżnia się też np. siłę nośną, czy inne siły nie związane z hamowaniem. |
|||
Tarcie - wstęp < Tarcie w płynach | Tarcie posuwiste | Tarcie toczne > Tarcie, a energia |
Tarcie - patrz także:
Inne, powiązane tematy
Powrót do spisu treści rozdziału, na górę strony |