x – odległość przedmiotu od soczewki
y - odległość obrazu przedmiotu od
soczewki
f – ogniskowa soczewki (odległość ogniska od środka
soczewki)

Wtedy równanie soczewki wyrazi się wzorem:

Powyższe równanie soczewki obowiązuje wynika z modelu
wprowadzonego dla soczewki idealnej. Rzeczywiste soczewki też oczywiście
mają ognisko i (z pewną dokładnością spełniają to równanie).
Warto jednak wiedzieć, że rzeczywiste soczewki mogą wykazywać
dodatkowe efekty, które nie mieszczą się w powyższej zależności.
Efekty te związane są głównie z faktem, że prawdziwe ognisko
soczewki nigdy nie jest geometrycznym punktem. Związane jest to z różnym
sposobem załamywania promieni o różnych kolorach, a także przechodzącymi
dalej i bliżej osi optycznej soczewki. Więcej informacji na ten temat
znajduje się w rozdziałach Aberracja chromatyczna,
Aberracja sferyczna.