Strona główna |FizykonInformatyka |     | O autorze

Różne informacje o Fizykonie i witrynie fizykon.org

Czym jest Fizykon?

Sieciowy podręcznik do fizyki "Fizykon" jest unikalnym przedsięwzięciem edukacyjnym, istniejącym w sieci od roku 2000. Zrodził się z marzenia o lepszym nauczaniu fizyki, z idei tworzenia tłumaczeń i opisów, które niemal każdy byłby w stanie zrozumieć

Powstał też w celu przeciwstawienia się opiniom, że fizyka jest nudna. 

Czy ów cel się ziścił?
- Chyba w dużym stopniu tak, bo użytkownicy ślą głosy w stylu jak np. ostatnio (23.10.2013) Konrad: Podręczniki szkolne to naprawdę dno, nic z nich nie rozumiem, a właściwie nam wrażenie że coraz mniej rozumiem, nic nie jest jasne. Pański podręcznik to zupełnie inna bajka, przyjemnie się go czyta i wysiłek włożony w jego analizę skutkuje zrozumieniem i zazwyczaj całościowym spojrzeniem...

Fizykon jest inny. Głównym tego powodem jest to, że stanowi on efekt wielu lat zdobywania doświadczenia w nauczaniu, przemyśleń kognitywistycznych, prób szukania skuteczniejszej drogi nauczania fizyki i zdobywanie widzy w ogóle. W fizykonie czytelnik znajdzie dziesiątki oryginalnych pomysłów na to jak przekazać trudną wiedzę łatwiej i szybciej, niż to bywało do tej pory. Właściwie niemal każdy temat składa się z pewnych autorskich pomysłów na przekazanie wiedzy. 

To chyba wciąż największy tego typu podręcznik do fizyki w Polsce, bardzo chwalony przez użytkowników i media. Więcej o Fizykonie jest tu

Nowości

Ostatnie zmiany w witrynie opisane zostały w rozdziale Historia zmian.

O Fizykonie - bardzo skrótowo o historii i powstaniu dzieła

Fizykon.org jest witryną, której głównym składnikiem jest internetowy podręcznik z fizyki Fizykon. Innymi treściami w witrynie są poradniki - słuchania muzyki, fotografii cyfrowej i komputerowy, programy komputerowe freeware (też stworzone przez tego samego autora) oraz rozmaita twórczość - od eseistycznej, poprzez muzyczną i literacką. Witryna w całości (z bardzo drobnym wyjątkiem) oryginalnym dziełem Michała Dyszyńskiego

Początki pracy nad Fizykonem sięgają połowy lat 90-ych XX stulecia, choć w sieci pojawił się on na początku roku 2000. 

Fizykon jest dostrzegany przez inne media - serwis PCW Komputer nominował serwis do "witryn dnia", a w Wikipedii znajduje się na czele polskich odnośników związanych z hasłem "fizyka".

 

Od Autora - co planowano, a co wyszło w rzeczywistości...

Fizykon tworzę (pisze Autor - Michał Dyszyński) już właściwie od ponad 10 lat. Co prawda początkowo miało to być coś zupełnie innego. Miał być zwykły drukowany podręcznik. Nawet była słowna umowa z wydawcą. Ale po napisaniu tamtego podręcznika - sprawa się "rypła" (wydawca wycofał się bez przeczytania maszynopisu, na zasadzie, że mu się "odwidziało") i autor został na lodzie z tekstem, którym mógł sobie tapetować ściany...
Później jeszcze były próby zainteresowania nim innych wydawnictw. Ale też niewiele z tego wyszło. Faktem jest, że pierwsze wersje twórczości autora były mocno niedoskonałe, więc nie dziwię się pewnej wstrzemięźliwości wydawcy. 

Ostatecznie stanęło na tym, że marzenia o współpracy z "normalnymi" wydawcami legły w gruzach. Ale wtedy pojawił się Internet. Autor pomyślał sobie mniej więcej tak:
Tradycyjni wydawcy i tak cię nie zrozumieją. Będą tworzyć różne bariery - np. że podręcznik ma być tutaj krótszy, a tutaj mniej kolorowy, że to wyrzucimy, bo będzie za dużo kosztować itp... (tak przynajmniej wynikało to z wstępnych rozmów). Jedynym sposobem na stworzenie dobrego, czyli bez kompromisów podręcznika z fizyki, jest zastosowanie nowego medium - komputera i Internetu. I tak się zaczęło.

Przyznam, że w początkach tworzenia Fizykonu planowałem ten podręcznik jako licealny - co prawda pisany przystępnie, "łopatologicznie", ale jednak głównie dla liceum. Były to z resztą czasy, kiedy w Polsce nie było gimnazjów, a "podstawówkowa" fizyka miała być traktowana "po macoszemu". Nie myślałem też, żeby mój podręcznik miał przydawać się np. na studiach. 
Życie zweryfikowało jednak te skromne założenia...

Dzisiaj, sądząc z głosów przysyłanych mi przez czytelników w e-mailach, przekonałem się że Fizykon jest raczej uniwersalnym źródłem wiedzy fizycznej. Jest dużo głosów od nauczycieli liceum i gimnazjum, a także dla studentów studiów dziennych. Uwagi (prawie wszystkie zaskakująco pozytywne) przychodzą zarówno od uczniów, studentów, jak też i od wykładowców i pracowników nauki. Najbardziej liczne są e-maile od uczniów - gimnazjalistów, licealistów. 
Zaskakujące dla mnie były jednak dość powszechne przypadki zainteresowania Fizykonem przez osoby w wieku "pozaedukacyjnym" - pisali entuzjaści wiedzy (najwięcej dyskusji przyszło mi toczyć oczywiście na temat teorii względności Einsteina), dziennikarze, miałem też krótką korespondencję od osoby zajmującej się zawodowo tłumaczeniem. 

Z jakich krajów oglądany jest Fizykon?

Głosy od czytelników pochodzą z różnych miejsc - jeden był z Florydy, inny z Bawarii w Niemczech. Ogólnie lista typów domen (krajów) spod których rejestrowane są odwołania do Fizykonu sięga 70 - od niemal wszystkich krajów europejskich, poprzez USA, Australię, Kanadę, Japonię, Brazylię, Argentynę. Np. w pierwszej październiku 2005 najwięcej zagranicznych odwołań do podręcznika wiodło z USA (tu mam wątpliwości co do tego miejsca, bo program zliczający odwołania, traktuje żądania z domeny "com" jako pochodzące z USA, a może być mocno mylące), Niemiec i Wielkiej Brytanii.

W sumie jednak największy ruch w tej witrynie pochodzi oczywiście z Polski - to ponad 83% odwołań (choć prawdopodobnie więcej, bo przecież duża część adresów w Polsce ma domenę bez końcówki pl). Duży ruch generują domeny organizacji niekomercyjnych - np. typu org, edu itp...

 

Podstawowa misja Fizykonu

A naczelnym i podstawowym zadaniem (misją) Fizykonu jest 
- przekazywać wiedzę tak, aby można się było uczyć samodzielnie

Czyli: 

uczyć skutecznie! do zaliczenia egzaminów włącznie! 

na różnych poziomach zaawansowania - od gimnazjum do studiów wyższych (aktualnie z wyjątkiem fizyki na kierunkach technicznych i uniwersyteckich).

Oczywiście aktualnie Fizykon nie osiągnął jeszcze w pełni zamierzonego celu, ale wyraźnie podąża w założonym kierunku.
Może w przyszłości znajdę podobny podręcznik w Sieci i wtedy poinformuję o konkurencji, ale na razie przypuszczam, że niniejszy jest póki co jedynym tego typu, albo co najwyżej jest to jeden z góra dwóch - trzech (patrz - wyszukane w sieci strony o fizyce).

Jaki jest ten podręcznik?

W początkach 2004 roku podręcznik zawierał:

prawie tysiąc obrazów, schematów, wzorów

ponad tysiąc stron tekstu i grafiki

pliki multimedialne - dźwiękowe w formacie mp3 i proste animacje.

prezentację (na razie jedną, planowane są następne)

W chwili obecnej jest to prawdopodobnie najbardziej obszerny ogólnodostępny sieciowy podręcznik szkolny z fizyki

Fizykon w Sieci, ale nie tylko w fizykon.org

Wbrew pozorom aktualny adres Fizykonu nie jest jedynym miejscem, w którym można zapoznać się z jego treścią. Stara wersja (mniej więcej z początków 2001 roku) była przez długi czas dostępna w największym polskim portalu naukowym www.nauka.pl (i jest tam dalej jej część). Poza tym jest jeszcze kilka innych miejsc, w których można spotkać skopiowane z Fizykonu treści. Polskie prawo autorskie dopuszcza cytowanie do 10% objętości dzieła, więc owe zapożyczenia są jak najbardziej OK, warto jednak wiedzieć, że jedynym miejscem z w pełni aktualną treścią tego podręcznika jest niniejsza witryna.

Perspektywy rozwoju

Z przykrością muszę ogłosić wydawnictwom zajmującym się tradycyjnymi podręcznikami, że najprawdopodobniej, prędzej czy później, niniejszy (lub inny podobny) podręcznik sieciowy stanie się dla uczniów i nauczycieli najważniejszym źródłem wiedzy fizycznej. Wynika to z kilku faktów:

koszt produkcji podręcznika sieciowego jest zdecydowanie niższy niż podręczników tradycyjnych
zdecydowanie większe bogactwo treści podręcznika sieciowego jest nieporównywalnie większe od treści podręczników tradycyjnych
dzięki możliwościom komputerów podręcznik sieciowy w znaczący sposób ułatwia indywidualizację nauczania - w sposób łatwy i niekłopotliwy można tworzyć ścieżki nauczania dla różnych poziomów wiedzy, można swobodnie żeglować od ujęcia elementarnego do poziomu szkoły wyższej.
wygoda użytkowania i integrowanie różnych elementów - tylko wersja elektroniczna podręcznika zapewnia niespotykaną w tradycyjnych książkach szkolnych łatwość nawigacji wśród treści, możliwość kompilacji różnych materiałów, z których w razie potrzeby tworzy się wydruki do użycia w dowolny sposób.
tylko w ten sposób można w szybki i łatwy sposób poprawiać błędy, jakie nieuchronnie powstają podczas pracy nad dowolnym podobnym dziełem, co przyczynia się do stałej poprawy jakości
sieciowy podręcznik zapewnia możliwość użycia multimediów oraz programów symulacyjnych i pomocniczych
ten sposób docierania z wiedzą do uczniów przekracza bariery granic państwowych, częściowo kosztowych, czy politycznych. Mam nadzieję, że niniejszy podręcznik będzie powszechni używany w polskich szkołach polonijnych i wszędzie tam gdzie dostęp do polskich książek jest trudny.
wygoda dla nauczycieli - tylko z takiej wersji podręcznika nauczyciel może szybko wydrukować brakujący do uzupełnienia rozdział - aby pomóc uczniowi z zaległościami, lub pragnącemu rozszerzyć swoją wiedzę.
witryna związana z podręcznikiem zapewni w przyszłości kontakt z czytelnikami, a to powinno znacznie zwiększyć jego atrakcyjność
mimo opóźnień w rozwoju polskiej informatyki większość szkół posiada dostęp do Internetu i będzie korzystać z tej możliwości.

Wszystko to razem powoduje, że jeśli nie nastąpi jakiś kataklizm, to podręcznik ten jest skazany na sukces. Nie jest natomiast skazany na sukces finansowy autor tego podręcznika :(. Wynika to z faktu, że dokłada on do tego interesu, nie zarabiając nic. 

 

Strona główna serwisu  | Spis treści podręcznika ! O witrynie Fizykon.org |
Góra strony: ctrl Home