Odczytywanie i interpretowanie wzorów.Spis treści rozdziału: WstępPrawa fizyki są najczęściej zapisywane w postaci wzorów matematycznych. Dlatego niezbędną umiejętnością każdego fizyka, jest odczytywanie i zrozumienie zależności tak przedstawionych. Odczytywanie praw i wzorówIstnieją proste reguły, które pozwalają wzór matematyczny przetłumaczyć na "język mówiony", czyli inaczej mówiąc, poprawnie przeczytać. Przy odczytywaniu praw fizycznych, stosujemy następujące zasady:
|
Przykład 1:
Prawo (II zasada dynamiki): czytamy: a jest wprost proporcjonalne do F i odwrotnie proporcjonalne do m. Przykład 2: Prawo "Ohma": czytamy: I jest wprost proporcjonalne do U i odwrotnie proporcjonalne do R. |
|
Odczytywanie skrótowe praw fizycznychWypowiadając zapisane wzorem prawo fizyczne najczęściej robimy to sposobem skróconym tzn. opuszczamy stałe fizyczne i matematyczne, a więc wielkości, które nie zmieniają się przy zmianie sytuacji (przykład - patrz tabela niżej). Pełne odczytywanie wzorówGdy zachodzi potrzeba dokładnego przeczytania wzoru, np. w celu konkretnego podania jakiej wielkości, wtedy oczywiście odczytujemy całą jego treść, łącznie ze wszystkimi stałymi. Wzoru najczęściej nie odczytujemy jako "proporcjonalne do..." lecz "równe...". W przypadku prawa grawitacji, wzór je wyrażający przeczytamy: Przykład - odczytywanie wzoru na prawo grawitacji Newtona: |
|||||
- odczytane jako wzór: | "F jest równe iloczynowi G, m1 i m2, dzielone przez r kwadrat" | ||||
odczytane jako prawo fizyczne, czyli sposobem skróconym: | "F
jest wprost proporcjonalne do iloczynu m1 i m2, i
odwrotnie proporcjonalne do r kwadrat" G będące stałą fizyczną, przy odczytywaniu prawa pomijamy. |
||||
Inne przykłady:1. Wzór matematyczny
przeczytamy zazwyczaj w postaci pełnej: 2. Wzór (nie zawiera stałych fizycznych) można przeczytać na wiele sposobów w zależności od potrzeb: - pierwszy sposób - pełne odczytanie wzoru: "I jest równe U podzielone przez pierwiastek z sumy R kwadrat plus X kwadrat", lub - drugi sposób - skrócony: "I jest wprost proporcjonalne do U i odwrotnie proporcjonalne do pierwiastka z sumy R kwadrat plus X kwadrat", lub - trzeci sposób skrócony: "I jest wprost proporcjonalne do U i odwrotnie proporcjonalne do sumy R kwadrat plus X kwadrat do potęgi 1/2" (pierwiastek kwadratowy jest równoważny podniesieniu do potęgi o wykładniku 1/2). - czwarty sposób mocno skrócony - gdy interesuje nas wyłącznie rola U w stosunku do I: "I jest wprost proporcjonalne do U." 3. Ciężar ciała: P = m ∙ g 1 sposób - pełny: Ciężar ciała P jest równy iloczynowi masy ciała m i przyspieszenia ziemskiego g. 2 sposób - jako prawo fizyczne: Ciężar ciała P jest wprost proporcjonalny do masy ciała
m i przyspieszenia ziemskiego g. 3 sposób - jako prawo fizyczne, skrótowo, gdy chcemy zwrócić uwagę na rolę jaka pełnie masa dla ciężaru: ciężar ciała P jest wprost proporcjonalny do masy ciała m. Jak z tego widać, że prawa i wzory najczęściej można przeczytać poprawnie na kilka sposobów. Używa się najczęściej ten, który jest najlepiej dostosowany do potrzeb
|
|||||
Interpretacja wzorówWażniejszą i trudniejszą umiejętnością niż odczytywanie wzorów, jest dla fizyka prawidłowe ich interpretowanie. Interpretowanie wzorów jest procesem w dużym stopniu twórczym i wymagającym niekiedy indywidualnego podejścia, czy specjalnego pomysłu. Umiejętność nowego interpretowania znanych wcześniej wzorów doprowadzała często w przeszłości do odkryć fizycznych, lub przynajmniej naprowadzała na trop takich odkryć. Nie ma jednak prostej metody na zdobycie nagrody Nobla dzięki interpretacji wzorów z kinematyki, czy dynamiki, więc postaramy się przynajmniej o przedstawienie kilku zasad, pozwalających na interpretowanie wzorów w prostszych przypadkach. Oto one: |
|||||
Wielkości wprost proporcjonalneWielkości wprost proporcjonalne zapisywane są wzorem typu:
Jeżeli jaka wielkość fizyczna "y" jest wprost proporcjonalna do innej wielkości "x" (mówimy też, że są od siebie zależne liniowo), to oznacza to, że n - krotne zwiększenie wielkości "x" spowoduje n - krotne zwiększenie wielkości "y"; oczywiście jeżeli pozostałe, występujące we wzorze wielkości nie ulegną osobnej zmianie. Wykresem zależności proporcjonalnej jest linia prosta. Przykład interpretacji wielkości wprost proporcjonalnejzinterpretujmy prawo: - a jest proporcjonalne do F Dlatego: Jeżeli F zmaleje n - krotnie, to a też zmaleje n - krotnie. |
Wielkości odwrotnie proporcjonalne
gdy wielkość y jest odwrotnie proporcjonalna do wielkości x to oznacza to, że n - krotne zwiększenie x spowoduje n - krotne zmniejszenie y. - mówiąc w skrócie gdy jedna wielkość, rośnie - to druga maleje i odwrotnie. Wykresem zależności odwrotnie proporcjonalnej jest hiperbola
Przykład odczytywania wielkości odwrotnie proporcjonalnej: Dlatego:
W podsumowaniu punktów można powiedzieć, że wzrost wielkości znajdujących się w liczniku wzoru wpływa na wzrost wyniku, za to co jest w mianowniku powoduje zmniejszanie wyniku (oczywiście nie dotyczy to sytuacji, gdy przed wzorem stoi znak "minus", bo wtedy zwiększamy wielkość "w minusy", zatem zależność będzie odwrotna). |
Interpretacja wzorów zawierających potęgi i pierwiastkijeżeli jaka wielkość jest podniesiona we wzorze do n-tej potęgi {y = A∙xn } (n >1), oznacza to, że wzrost tej wielkości wpływa na wzrost wyniku. Wpływ ten jest jednak silniejszy niż w przypadku zależności liniowej. jeżeli jaka wielkość jest pod pierwiastkiem { }(kwadratowym, 3-ciego, n - tego stopnia) umieszczonym w liczniku, oznacza to, że wzrost tej wielkości wpływa na wzrost wyniku. Jednak wpływ ten jest słabszy niż w przypadku zależności liniowej (wielkości w pierwszej potędze). Np.: we wzorze , 2-krotny przyrost t spowoduje 4-krotny przyrost S. we wzorze P = C V 3 , 2-krotny przyrost V spowoduje 8-krotny przyrost P. we wzorze 2-krotny wzrost l spowoduje jedynie ok. 1,41 - krotny wzrost T. |
Interpretacja wzorów zawierających funkcje sinus, cosinus, tg i logarytm |
Funkcja sin(α)dla kątów do 90° sinus jest funkcją rosnącą, w związku z czym wzrost kąta powoduje wzrost sinusa. Jednak (z wyjątkiem bardzo niewielkiego przedziału od 0° do 5°, najwyżej do 8°) nie jest to wzrost proporcjonalny - dla większych kątów wartość sinusa rośnie coraz wolniej niż wartość kąta. Funkcja tg(α)Do 90° tangens jest funkcją rosnącą. Z tym, że dla małych kątów (od zera do 5°) przyrost jest z grubsza proporcjonalny, ale później tangens rośnie coraz szybciej, osiągając w pobliżu 90° "niebotyczne" wartości (dąży do nieskończoności). Funkcja cos(α)Cosinus dla małych katów jest w przybliżeniu równy 1, później za, przy wzroście kąta wartość tej funkcji maleje, aż do zera dla kąta 90°. Funkcja logarytm log(x) lub ln(x)Logarytm rośnie wraz ze wzrostem x, ale odbywa się to powoli i to im większy x, to tym wolniej. Np. gdy x zmienia się od 1 do 10 wtedy logarytm rośnie o 1, za gdy x rośnie od 10 do 20, wtedy logarytm rośnie tylko o ok. 0,3. Dla x mniejszego od 1, logarytm ma wartość ujemną. |
Przykłady i ćwiczenia |
1. we wzorze P = I2R
2. we wzorze
3. dla wzoru interpretacja zależności T od g jest następująca:
Do samodzielnego rozwiązania1. Dany jest wzór: (G jest stałe) Jak zmieni się F (wzrośnie, czy zmaleje i ile razy) jeżeli: a) m1 wzrośnie 5 razy, a pozostałe wielkości nie zmienią się? b) m2 zmaleje 4 razy, a pozostałe wielkości nie zmienią się? c) R zmaleje 4 razy, a pozostałe wielkości nie zmienią się? d) R wzrośnie 3 razy, a pozostałe wielkości nie zmienią się? e) R zmaleje 4 razy, a m1 wzrośnie 2 razy? f) m1 zmaleje 4 razy, a m1 wzrośnie 2 razy? g) R zmaleje 3 razy, a m1 wzrośnie 2 razy, a m2 5 razy? h) R zmaleje 4 razy, a m1 zmaleje 3 razy, a m2 wzrośnie 2 razy? i) R, m1 i m2 wzrosną po 14 razy? j) R zmaleje n razy, a m1 wzrośnie k razy? k) R zmaleje l razy, m1 zmaleje n razy, a m2 wzrośnie k razy? |